خبرها و مطالب جدید و جالب







































































































نوشته شده در دو شنبه 6 تير 1390برچسب:,ساعت 22:26 توسط بابک| |

به طور كلی رنگ چشم بستگی به مقدار ماده ای به نام ملانین دارد. ملانین رنگدانه ی قهوه ای تیره است كه در عنبیه افراد وجود دارد. چشم آبی نشان دهنده میزان كم ملانین است، در حالی كه چشم قهوه ای حاوی مقدار زیادی از این ماده است. در نتیجه انسانهایی كه پوست و موی تیره دارند ، دارای مقدار زیادی ملانین هستند، بنابراین استعداد داشتن چشم قهوه ای را دارند ولی افرادی كه مو و پوست روشن دارند مقدار كمی از این رنگدانه دارند و رنگ چشم اكثر آنها روشن است.

به همین علت است كه بیشتر نوزادان با چشم آبی به دنیا می آیند ولی به مرور زمان وقتی بدن آنها شروع به تولید ملانین می كند ، رنگ چشم آنها هم عوض می شود.

وقتی كه یك موجود مقدار متفاوتی ملانین در هر یك از عنبیه هایش باشد، رنگ دو چشم او متفاوت خواهد بود. داشتن رنگ چشم های متفاوت در یك جاندار تقریباً در انسانها نادر، ولی در بسیاری از حیوانات مثل اسب، گربه و بعضی از نژادهای سگ رایج است.














نوشته شده در دو شنبه 6 تير 1390برچسب:,ساعت 22:23 توسط بابک| |

نوشته شده در دو شنبه 6 تير 1390برچسب:,ساعت 22:22 توسط بابک| |

 




من از زمان تولد با این تومور در پای چپم زندگی می‌کنم و هر سال هم بر رشد آن افزوده شده است، به طوری که هم‌اکنون وزن آن ۸۴ کیلوگرم است و قدرت حرکت و فعالیت را از من سلب کرده است.
رسانه‌های رسمی ویتنام اعلام کردند که یک مرد جوان با یک تومور به وزن ۸0 کیلوگرم در پایش زندگی می‌کند.
«انگوین دوی های» ۳۱ساله که اهل منطقه «دا لات» در ویتنام است، دراین‌باره به رسانه‌های رسمی این کشور عنوان کرد: من از زمان تولد با این تومور در پای چپم زندگی می‌کنم و هر سال هم بر رشد آن افزوده شده است، به طوری که هم‌اکنون وزن آن ۸0 کیلوگرم است و قدرت حرکت و فعالیت را از من سلب کرده است.در سن ۱۴ سالگی با وجود این که زانوی چپم را برای جلوگیری از رشد تومور قطع کردند، اما در گسترش سلول‌های این غده بزرگ اثری حاصل نشد و روز به روز بر رشد آن اضافه شد.

به گزارش ایسنا، رییس متخصصان بیمارستان «هانوئی» ویتنام در این‌ باره خاطرنشان کرد: این تومور بزرگترین در نوع خود است و هم‌اکنون نام این مرد با تومور ۸0 کیلوگرمی‌اش در کتاب رکوردهای گینس به ثبت رسیده است. علاوه بر این، به دلیل این که خانواده این مرد بسیار فقیر هستند موفق نشدند هزینه درمان و عمل جراحی دیگر را از ۱۴ سال پیش تاکنون برای بهبودی وی فراهم کنند. به همین دلیل، این جوان ۳۱ ساله هم‌اکنون منتظر کمک‌های مردمی و دولت ویتنام است.

این پزشک در ادامه افزود: توموری که پای چپ این مرد را گرفتار کرده است، خوشبختانه غده‌ای سرطانی نیست و تنها یک جهش ژنتیکی باعث پدید آمدن آن شده است؛ چرا که اگر این یک غده سرطانی بود این مرد تاکنون جان خود را از دست می‌داد.

نوشته شده در دو شنبه 30 خرداد 1390برچسب:,ساعت 14:36 توسط بابک| |




شستشوی صیفی جات از جمله هندوانه، خربزه و طالبی با مایع ظرفشویی و شوینده ، در این فصل و قبل از بازشدن آن از ابتلاء به بیماریهای اسهالی عفونی موثر است.

مهر: برای پیشگیری از بیماریهای روده ای توصیه می شود هندوانه، خربزه و طالبی را قبل از چاقو زدن با مواد شوینده تمیز کنید.
دکتر اسلام یعقوبیان مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: شستشوی صیفی جات از جمله هندوانه، خربزه و طالبی با مایع ظرفشویی و شوینده ، در این فصل و قبل از بازشدن آن از ابتلاء به بیماریهای اسهالی عفونی موثر است.
وی افزود: به علت استفاده از کودهای حیوانی در مزارع صیفی جات، سطح خارجی محصول به دست آمده به انواع میکروب های بیماری زا، آلوده است و در صورت مصرف بدون شستشو احتمال ابتلای فرد به اسهال عفونی وجود دارد.
یعقوبیان تصریح کرد: جهت جلوگیری از اسهال عفونی حتما سطح خارجی صیفی جات به خصوص هندوانه، خربزه و طالبی را قبل از چاقو زدن با مواد شوینده تمیز کنید.

نوشته شده در دو شنبه 30 خرداد 1390برچسب:,ساعت 14:31 توسط بابک| |

 


یك دانشمند ژاپنی در اثبات ضرب‌المثل قناعت، بی‌نیازی است،‌ دست به ساخت یك همبرگز گوشت از اجزای فضولات انسانی زده‌ است!ه گزارش ایسنا، میتسویوكی ایكدا، پژوهشگر آزمایشگاه اوكایامای ژاپن پس از درخواست سازمان فاضلاب توكیو برای پیدا كردن راهی برای استفاده از ضایعات شهری، دست به این ابتكار نامطبوع زده است.

ایكدا دریافت كه مدفوع موجود در فاضلاب شهری به دلیل وجود باكتری‌های بسیار می تواند به یك منبع پروتئینی تبدیل شود. این دانشمند ژاپنی با كمك همكارانش توانستند پروتئین‌ها را از این مواد جدا كرده و با آن نوعی گوشت مصنوعی درست كنند كه با رنگ غذایی به رنگ قرمز درآمده و با سویا طعم گرفته است.

این گوشت مصنوعی از 63 درصد پروتئین، 25 درصد كربوهیدرات،‌ سه درصد چربی و 9 درصد مواد معدنی تشكیل شده‌است. مساله جالب‌تر اینكه در آزمایش‌های انجام شده، داوطلبان طعم این گوشت را خوشمزه و مانند گوشت طبیعی توصیف كرده‌اند! همچنین این پژوهشگران این ماده جدید را با وجود ریشه نامعمول و نامطبوع آن، دوستدار بهتری از گوشت گاو برای محیط زیست خوانده‌اند كه میزان زیادی گازهای گلخانه‌ای از خود تولید می‌كنند.

قیمت این گوشت مصنوعی در حال حاضر 10 تا 20 بار از گوشتهای عادی گرانتر بوده و دانشمندان امیدوارند كه بتوانند قیمت آنرا پایین‌تر بیاورند. ایكدا همچنین اطمینان داده كه گواهی سبز این ماده به مصرف‌كنندگان كمك می‌كند تا بر تمام موانع روانی خود غلبه كنند.

نوشته شده در دو شنبه 30 خرداد 1390برچسب:,ساعت 14:29 توسط بابک| |

بر اساس یافته‌های جدید محققان ژاپنی، گرفتن حمام آب داغ در روزهای سرد، خطر ابتلا به ایست قلبی را افزایش می‌دهد.

دوش گرفتن در روزهای زمستان در مقایسه با روزهای گرم تابستان میزان توقف ناگهانی قلب و همچنین ایست قلبی را به میزان 10 برابر افزایش می‌دهد.

محققان دانشكده پزشكی و پرستاری «پری فكچورال» در «كیوتو» با تجزیه و تحلیل آمار به دست آمده از نزدیك به 11هزار بیمار قلبی بین سال‌های 2005 و 2007 به این نتایج دست پیدا كردند.

بر اساس این یافته‌ها كه در مجله «احیای قلب» منتشر شده است، 22 درصد از قربانیان وقتی كه دچار ایست قلبی شدند در حالت خواب، 9 درصد در حمام، 3 درصد در محل كار و نیم درصد نیز در حال ورزش بوده‌اند؛ از وضعیت بقیه این افراد و فعالیت‌هایشان نیز اطلاعاتی در دسترس نیست.

به گزارش بخش سلامت خبرگزاری «رویترز»، با توجه به تعداد افرادی كه هر ساله دچار ایست قلبی می‌شوند، در می‌یابیم كه استحمام با احتمال ایست قلبی 54 نفر در هر 10 میلیون نفر در صدر فهرست عوامل ایست قلبی و پس از آن ورزش با احتمال 10 نفر در هر 10 میلیون نفر در رتبه بعدی این فهرست قرار دارد.

به گفته دانشمندان، یافته‌های آنها ممكن است در كشور ژاپن فوق العاده مهم باشد زیرا در این كشور، بسیاری از افراد از حمام بسیار گرم استفاده می‌كنند اما خانه‌های سنتی ژاپنی خوب عایقكاری نمی‌شوند، و سیستم حرارت مركزی كاملاً غیرمعمول است.

این گزارش می‌افزاید: روش‌های پیشگیری از ایست قلبی شامل گرم كردن حمام و رختكن آن یا خودداری از گرفتن حمام داغ برای افراد در معرض خطر ایست قلبی بسیار مهم است.

نوشته شده در دو شنبه 30 خرداد 1390برچسب:,ساعت 14:23 توسط بابک| |

مسابقه ی دوی بین لاک پشت ها هر ساله در آمریکا برگزار می شود.


بچه ها و خانواده هایشان سالانه مشتاقانه منتظر مسابقه ی زوپلیس 500 در آمریکا هستند.آنها در این مسابقه صبر و شکیبایی را یاد می گیرند.


در این مسابقه ای که بین لاک پشت ها برگزار می شود جایزه ی لاک پشت یک بشقاب پر از میوه های خوشمزه است.


پرچم این دوره ی مسابقات دیروز در ساعت 11:30 فرود آمد و این مسابقه ی کند شروع شد و تماشاچیان شروع به فریاد و تشویق کردند.


برخی از لاک پشت ها حتی مسیر را اشتباه رفته و اما با کمک برگزارکنندگان دوباره به مسیر مسابقه بازگشتند.و در نهایت همانطور که در تصویر می بینید برنده ی امسال لاک پشتی به نام الکس است.





نوشته شده در دو شنبه 16 خرداد 1390برچسب:,ساعت 22:34 توسط بابک| |

نوشته شده در دو شنبه 16 خرداد 1390برچسب:,ساعت 22:31 توسط بابک| |

 

حداد عادل و مصباحی مقدم كه به منظور حضور در كنفرانس سید حسن نصرالله با عنوان “نوآوری و اجتهاد از دیدگاه امام خامنه‌ای” عازم لبنان شده‌اند ، روز گذشته عازم جنوب لبنان شده و از مرز این كشور با سرزمینهای اشغالی دیدن كردند.

 

 

نوشته شده در دو شنبه 16 خرداد 1390برچسب:,ساعت 22:15 توسط بابک| |

مریم غفاری:
مدتی است که نوشیدن نوشابه های انرژی زا با استقبال عمومی روبه‌رو شده و مردم، این نوشیدنی‌ها را- که معمولا تولید کشورهای دیگر هستند- خریداری می‌کنند یا ورزشکاران آنها را به امید داشتن انرژی بیشتر در ورزش می‌نوشند، در حالی که این نوع نوشابه‌ها سرشار از کافئین و شکر هستند.

کافئین موجود در این نوشابه‌ها قدرت جذب بالایی در تمام بافت‌های بدن دارد و نخستین صدمه را به کلیه ‌ها می ‌زند؛ همچنین موجب تشدید بیماری در مبتلایان به سنگ‌کلیه می‌شود . این هشداری است که دکتر سیمین وحیدی، متخصص کلیه و مجاری ادرار به مردم درباره ضررهای این نوع نوشابه‌ها می‌دهد.

  • این درست است که گفته می شود کسانی که بیشتر نوشابه می ‌خورند بیشتر دچار اختلالات کلیوی می ‌شوند؟

بله ، مصرف زیاد نوشیدنی‌های گازدار و شیرین، عملکرد کلیه را دچار اختلال می‌کند. نتایج یک تحقیق جدید که در نشست سالانه انجمن نفرولوژی آمریکا ارائه شده است، نشان می‌دهد، افرادی که رژیم غذایی آنها حاوی مقادیر زیادی سدیم یا نوشابه‌های شیرین مصنوعی است بیشتر دچار مشکل و کاهش عملکرد کلیه‌ها می‌شوند و هرچه مقدار مصرف این نوشابه‌ها بیشتر باشد موجب کاهش کارایی کلیه‌ها می‌شود.

  • جز در کلیه ‌ها چه عوارض دیگری ایجاد می کند؟

نوشابه‌های انرژی‌زا، شکر و کافئین فراوانی دارند در حالی که نوشابه‌های ورزشی به‌منظور متعادل کردن میزان مواد قندی، آب و مواد مغذی مصرف می‌شوند. مواد تشکیل‌دهنده نوشابه‌های ورزشی آب، کربوهیدرات(قند) و املاح است که متأسفانه مصرف این نوشابه در میان کودکان و نوجوانان افزایش پیدا کرده است و هیچ تأثیری غیر از اینکه مشکلات پوکی استخوان را تشدید کند ندارد.

کربوهیدرات این نوع نوشیدنی بیشتر از ۸ درصد نباید باشد زیرا مشکلاتی از قبیل افزایش قند و به‌دنبال آن افزایش انسولین بدن، افت سریع قند خون و احساس خستگی را در پی دارد.

برخی کارخانه‌های تولیدکننده نوشابه‌های ورزشی در جهت ایجاد رقابت برای فروش، ترکیباتی که روی بطری قید نمی‌شود را اضافه می‌کنند که به نوعی ورزشکار را ترغیب کنند از انواع مارک‌های خاصی از نوشیدنی استفاده کند که مسئله ‌قید نکردن ترکیبات، ممکن است خطرآفرین باشد.

نوشابه انرژی‌زا همانطور که از اسمش پیداست، باید به شما انرژی مضاعف بدهد، اما دقت در اجزای تشکیل‌دهنده آن حقایق دیگری را هم آشکار می‌کند.

این نوشابه گرچه حاوی انرژی است، اما به‌طور خاص از کافئین و شکر تشکیل شده است و در واقع این انرژی به بدترین شکل موجود برای افراد تولید می‌شود.

یک قوطی نوشابه انرژی‌زا معمولا 80 میلی‌گرم کافئین (دقیقا به اندازه کافئین موجود در یک فنجان قهوه) دارد که بسیار زیاد است، در حالی که یک قوطی سودا(نوشابه گازدار) به‌طور متوسط 18 تا 48 میلی‌گرم کافئین دارد .

کافئین یک محرک برای سیستم عصبی مرکزی است و به‌طور موقت باعث رفع خواب‌آلودگی می‌شود. از سایر اثرات کافئین روی بدن می‌توان به رفع خستگی، افزایش تمرکز، اتساع عروق خونی، افزایش عملکرد جسمی و ذهنی، افزایش استقامت و ادرارآوری، شل‌کردن عضلات صاف نایچه‌ها و افزایش اسید معده اشاره کرد.

نکته جالب در مورد کافئین این است که این ماده اثر داروهای تجویز شده برای تسکین سردرد را تا 40درصد افزایش می‌دهد. اما با توجه به اثرات مثبت کافئین روی بدن باید در مصرف آن اعتدال را رعایت کرد زیرا مصرف بیش از اندازه کافئین باعث ایجاد وابستگی به کافئین با کافئینیسم می‌شود که علائمی نظیر اضطراب، تحریک‌پذیری، انقباض عضلات، عصبی بودن، بی‌خوابی، تپش قلب و زخم معده را به‌همراه دارد.

تفاوت نوشابه‌های انرژی‌زا با نوشابه‌های ورزشی

نوشابه‌های انرژی‌زا با نوشابه‌های ورزشی متفاوت هستند. اکثر نوشابه‌های انرژی‌زا شکر و کافئین فراوان دارند، در حالی‌که نوشابه‌های ورزشی برای متعادل کردن میزان مواد قندی، آب و مواد مغذی مصرف می‌شوند و درصد به‌کار رفته این مواد در آنها معادل مقداری است که در بدن موجود است.

این نوشابه‌ها در مقدار متعادل برای مصرف عمومی بی‌خطر هستند، اما کودکان و نوجوانانی که 2قوطی یا مقدار بیشتری از این نوشابه‌ها را مصرف می‌کنند ممکن است دچار تحریک‌پذیری و اضطراب شوند . همچنین زنان باردار نباید این نوشابه‌ها را مصرف کنند چرا که اثرات کافئین روی جنین نامعلوم است.

سکته قلبی و مغزی در افرادی که مبتلا به صرع یا بیماری‌های مغزی یا قلبی هستند از عوارض جانبی نوشابه‌های انرژی‌زاست. فرانسه پس از مرگ رأس کانی- قهرمان 18ساله والیبال که بر اثر استفاده 4 قوطی از این نوشابه‌ها رخ داده بود- به دلیل وجود میزان بیش از حد نرمال کافئین این نوع خاص از نوشابه انرژی‌زا را ممنوع اعلام کرد.

افرادی که به کافئین حساسیت دارند، مبتلایان به بیماری‌های قلبی و زنان باردار (به‌خصوص در 3ماه اول حاملگی) نباید از این نوشابه‌ها استفاده کنند.

اعتیادآورند؟

تنها مواد اعتیادآوری که در این نوشابه‌ها وجود دارند، «کافئین» است که مصرف زیاد و طولانی مدت آن باعث عادت می‌شود. درصد این ماده در نوشابه‌های انرژی‌زا تقریبا با مقدارشان در قهوه برابر است، البته میزان کافئین در انواع مختلف قهوه‌ها بسته به میزان برشته‌شدن دانه‌هایش، متفاوت است و از آنجایی که ترک این مواد، کار سختی نیست و سردرد از اصلی‌ترین عواقب آن است، باید گفت که اعتیاد به نوشابه‌های انرژی‌زا معمولا جنبه روانی دارد.

همانطور که گفته شد مصرف زیاد کافئین باعث افزایش تعداد ضربان قلب می‌شود و ممکن است به‌وجود آمدن ریتم‌های نامنظم قلبی را باعث شود.

مواد محرکی مانند کافئین باعث از دست رفتن هماهنگی عضلانی می‌شوند و توانایی بدن را در حفظ یک درجه حرارت معین دچار اختلال می‌کنند. مصرف این نوشیدنی‌های حاوی کافئین هرچند راهی برای کسب انرژی بیشتر است اما اگر به مقدار زیاد استفاده شود پیامدهای نامطلوبی در پی خواهد داشت.

پژوهشگران می‌گویند که مصرف زیاد این نوشابه‌ها با افزایش پرخاشگری و رفتارهای پرخطر در بین نوجوانان در ارتباط است.
والدین باید آگاه باشند که نوجوانانی که تمایل به سوء‌مصرف کافئین دارند احتمال اینکه به رفتارهای پرخطر دست بزنند بسیار بیشتر است. در حال حاضر هیچ تعریف قانونی‌ای برای این نوشیدنی‌ها وجود ندارد. هر چند برخی از آنها حاوی ویتامین و مواد گیاهی مفیدی هستند اما مصرف کافئین زیاد موجود در آنها می‌تواند تهدید‌کننده و خطرناک باشد.

نوشته شده در دو شنبه 16 خرداد 1390برچسب:,ساعت 1:22 توسط بابک| |

مریم غفاری:
امـروزه مصرف نوشابه‌های گازدار به‌طور فزاینده در میان مـردم دنیا به‌خصوص ایرانیان که رکورددار مصرف این ماده هستند رایج شده است

انسان از دیر باز به‌دنبال نوشیدنی‌هایی متنوع با طعم‌های مختلف به‌غیراز آب بوده است، چنان که با پیشرفت صنعت نیز این نوشیدنی‌ها با بسته‌بندی‌های مختلف بهداشتی با ماندگاری طولانی به بازار آمده و در دسترس مردم قرار گرفته است و با این تنوع حق انتخاب را برای مردم بالا می‌برد.

اما می‌بینیم که متأسفانه در جامعه کنونی از بین تمام نوشیدنی‌های تولید شده، نوشابه‌های گازدار طرفداران فراوانی را به‌خود اختصاص داده است؛ به‌طوری که آمارها نشان می‌دهد سرانه مصرف نوشابه‌های گازدار برای هر ایرانی 42‌لیتر در سال است، در حالی که استاندارد جهانی آن 11‌الی‌12لیتر در سال است؛ غافل از اینکه ماده مؤثر کوکاکولا یعنی اسید فسفریک با PH برابر 28/0، می‌تواند ناخن را در مدت حدود 4روز حل کند، همچنین کلسیم را از استخوان‌ها می‌زداید و عامل اصلی افزایش روزافزون پوکی استخوان است و  به همین دلیل برای حمل محلول کوکاکولا (محلول غلیظ شده)، کامیون‌های حامل باید از علامت‌های ویژه «مواد خطرناک» که برای حمل مواد به‌شدت خورنده در نظر گرفته شده، استفاده کنند!

دکتر شیخ الاسلام، متخصص بهداشت عمومی و اپیدمیولوژی تغذیه می‌گوید: افرادی که به مصرف این نوشابه‌ها روی می‌آورند مصرف شیر و فراورده‌های مشابه آن را کاهش می‌دهند. همین امر باعث می‌شود افرادی که این نوشابه‌ها را مصرف می‌‌کنند، کمتر از آنهایی که این نوشابه‌ها را مصرف نمی‌کنند کلسیم به بدنشان برسد. این موضوع به‌ویژه برای دختران جوان که نیاز به کلسیم زیاد دارند، در آینده می‌تواند مشکل ساز باشد.

همچنین تحقیقات نشان می‌دهد که نوشابه‌های گازدار (انواع کولا ) یکی از مهم‌ترین موادی  هستند که موجب تولید سنگ کلیه می‌شوند.

مضرات مصرف نوشابه‌های گازدار

1- پـوسیدگی دندان‌ها: تمام نوشابه‌های گازدار خاصیت اســیدی داشته و سبب فرسایش مینای دندان‌ها می‌شوند. همچنین میزان قند بالای اینگونه مـحــصولات پوسیدگی دندان‌ها را تسریع می‌کند.

2- چاقی: نوشابه‌های گازدار عمدتا از آب تصفیه شده، افزودنی‌های مصنوعی و شکر تصفیه شده تهیه می‌شوند، بنابراین فاقد هرگونه ارزش تغذیه‌ای بوده و تنها به خاطر میزان قند بالایشان دارای کالری زیادی هستند که سبب چاقی در فرد مصرف‌کننده می‌شوند. در نوشابه‌های رژیمی نیز به جای شکر معمولی از آسپارتام استفاده می‌کنند که ضمن آنکه یک ماده اشتهاآور است برای سلامتی نیز مضر بوده و مصـرف آن میگرن، سرگیجه و کاهش توان حافظه را به‌دنبال دارد.

3- سوء تغذیه: برخی افراد به مصرف نوشابه‌های‌گازدار اعتیاد دارند و چون این محصولات موجب کاهش اشتها می‌شوند بنابراین فرد معتاد تنها به مصرف نوشابه‌های‌گازدار روی آورده و دچار سوء‌تغذیه می‌شود. هنگامی که شما در بطری یک نوشابه گازدار را می‌گشایید بلافاصله حباب‌ها و گازهای موجود در آن به بیرون جهیده وظاهر می‌شوند. گاز اینگونه محصولات به سبب وجود اسید فسفریک و دی‌اکسیدکربن در ترکیبات‌شان است که سبب اسیدی شدن اینگونه محصولات نیز می‌شوند.

PH نوشابه‌های گازدار بین 5/2 تا 5/3 است که موجب پدید آمدن محیطی اسیدی در معده می‌شوند. در کل مسیر سیستم گوارش، تنها معده قادر به مقاومت در برابر چنین محیط اسیدی‌ای است. اما در دیگر اعضای سیستم گوارش بدن مانند دهان، گلو و مری درپی‌مصرف نوشابه‌های گازدار محیط اسیدی‌ ناهنجاری ایجاد می‌شود. چراکه مخاط دهان، گلو و مری بسیار در برابر اسید حساس و آسیب‌پذیر هستند.

اسید فسفریک موجود در این نوشابه‌ها نیز با رقابت با اسید هیدروکلریک معده عملکرد صحیح معده را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. هنگامی که معده ناکارآمد می‌شود غذای مصرفی گوارش نیافته باقی مانده و سبب سوء هاضمه و نفخ می‌شود. افرادی که از زخم معده و سوزش سر معده رنج می‌برند باید از مصرف نوشابه‌های گازدار جدا خودداری کنند.

4- تأثیر روی کلیه‌ها: هنگامی که میزان اسید فسفریک خون افزایش می‌یابد کلیه‌ها قادر به‌دفع سریع آن نیستند، بنابراین فشار مضاعفی روی کلیه‌ها تحمیل می‌شود. مصرف نوشابه‌های گازدار سبب می‌شود تا کلسیم از استخوان‌ها برداشته شده و درون خون جریان یابد. این امر موجب رسوب کلسیم اضافی در کلیه‌ها شده که در نهایت منجر به سنگ کلیه می‌شود.

5- تأثیرروی پوست: خون اسیدی روی عملکرد گلوتایتون تأثیر می‌گذارد. گلوتایتون یک آنزیم با خاصیت آنتی اکسیدانی است. علاوه بر آن نوشابه‌های گازدار فاقد هرگونه مواد معدنی و ویتامین هستند. افرادی که نوشابه مصرف می‌کنند معمولا مصرف آبمیوه، شیر و حتی آب را کاهش می‌دهند و بدن خود را از ویتامین‌ها و موادمعدنی که برای سلامتی پوست ضروری هستند محروم می‌سازند، بنابراین پوستشان بیشتر دچار چین و چروک می‌شود.

6- تأثیر روی استخوان‌ها: اسید فسفریک موجود در نوشابه‌های گازدار ماده‌ای بسیار سمی است. در صنعت از اسید فسفریک به‌عنوان سختی‌گیر آب استفاده می‌شود. به این طریق که اسید فسفریک سبب زدودن کلسیم و منیزیم از آب سخت می‌شود. اسید فسفریک در بدن نیز دارای عملکرد مشابهی است؛ یعنی یون کلسیم را از استخوان‌ها برداشته و پوکی استخوان‌ها را سبب می‌شود.

7- تأثیر کافئین: به نوشابه‌های گازدار عمدا کافئین افزوده می‌شود تا در مصرف‌کنندگان خود ا ایجاد اعتیاد و وابستگی کنند. کافئین موجود در نوشابه‌های گازدار با سرعت بیشتری نسبت به دیگر نوشیدنی‌های حاوی کافئین مانند قهوه و چای جذب بدن می‌شود. کافئین سبب برهم خوردن نظم خواب شده، علائم پیش از قاعدگی را تشدید کرده و سبب کم آبی در بدن می‌شود.

به خاطر داشته باشید که بیماری‌ها یک‌شبه پدیدار نمی‌شوند بلکه طی سال‌ها بر اثر پیروی از رژیم‌های غذایی نامناسب ایجاد می‌شوند. بنابراین مصرف نوشابه‌های گازدار را به حداقل ممکن رسانده و در عوض به نوشیدن آب وآبمیوه‌های طبیعی روی آورید. هرگاه هم که هوس مصرف نوشابه‌های گازدار را کردید حتما از نی استفاده کنید تا از تماس مستقیم نوشابه با دندان‌ها خودداری کرده باشید.

8- اختلال در خواب: کافئین موجود در نوشابه‌های گازدار موجب بروز اضطراب، افزایش فشار خون و برهم خوردن نظم خواب می‌شود. همچنین قند وکافئین موجود در نوشابه‌های گازدار از عوامل تشدید بیش‌فعالی در کودکان هستند. مواد قندی بالای نوشابه‌های گازدار علاوه بر موارد گفته شده آن موجب چاقی و گاز کربنیک آن می‌تواند موجب اختلال در هضم غذا شود.
با این تفاسیر توصیه می‌شود که افراد هر چه بیشتر به سمت نوشیدنی‌های مفید بروند و آنها را جایگزین نوشیدنی‌های مضر کنند.

نوشابه‌های رژیمی

نوشابه‌های رژیمی به جای قند معمولی، دارای قندهای (شیرین‌کننده) مصنوعی‌اند که فاقد کالری هستند. اخیرا یکی از تحقیقات نشان داده است که مصرف نوشابه‌های گازدار رژیمی نه تنها موجب کاهش وزن نمی‌شوند بلکه افزایش وزن را نیز به‌دنبال خواهند داشت.

به گفته این متخصص تغذیه، مردم اغلب اوقات مصرف نوشیدنی‌های رژیمی را با اجرای رژیم‌های لاغری صحیح اشتباه می‌گیرند؛ یعنی برای کاهش وزن یا جلوگیری از چاقی به‌جای نوشابه‌های معمولی، نوشابه‌های رژیمی می‌خورند، در حالی که مشکل اصلی چاقی مردم، مصرف نوشابه‌ها نیست بلکه مقدار مصرف و نوع رژیم غذایی آنهاست.

براساس این مطالعات وقتی شما چیزی می‌خورید که مزه آن مانند غذاهای پُرکالری (مثل قندوشکر) است اما کالری ندارد (مثل قند مصنوعی)، بدن شما به‌دنبال آن کالری بالاست اما چیزی دریافت نمی‌کند.

مطالعات جدید نشان می‌دهد موش‌های آزمایشگاهی که با قندهای مصنوعی (بدون کالری) تغذیه می‌شدند، نسبت به آنهایی که با قند معمولی تغذیه می‌شدند، اشتیاق بیشتری به خوردن داشتند.

نوشته شده در دو شنبه 16 خرداد 1390برچسب:,ساعت 1:21 توسط بابک| |

همشهری‌آنلاین:
مصرف مداوم و منظم نوشابه، خطر ابتلا به سکته را تا 61 درصد افزایش می‌دهد.

به گزارش ایسنا، پژوهشگران دانشگاه میامی میلر با تحقیق بر روی بیش از دو هزار و 500 نفر، در صدد یافتن پاسخی برای پرسش مربوط به تاثیر نوشابه بر سلامت انسان پس از 9 سال بودند.

در نهایت آنان به این نتیجه رسیدند: افرادی که به طور منظم نوشابه مصرف می‌کنند تا 61 درصد بیشتر از دیگران و کسانی که مصرف به مراتب کمتری دارند، در خطر ابتلا به سکته قرار می‌گیرند.

قرار است نتایج این تحقیق در کنفرانس بین‌المللی سکته در لس‌آنجلس ارائه شود.

نوشته شده در دو شنبه 16 خرداد 1390برچسب:,ساعت 1:20 توسط بابک| |

سمیه شرافتی:
«افرادی که در روز یک یا چند نوشیدنی گازدار می‌نوشند، 50درصد بیش از دیگران در معرض خطر ابتلا به مشکلات متابولیک (سوخت‌و‌سازی‌) مانند جمع شدن چربی بیش از حد در اطراف کمر، کاهش میزان کلسترول خوب، فشار خون بالا و موارد دیگر خواهند بود.»

این هشدار در حالی از سوی کارشناسان و متخصصان تغذیه شنیده می‌شود که هر روز به طرفداران نوشابه‌های انرژی‌زا که عمدتا وارداتی و حاوی شکر و کافئین فراوان هستند، افزوده می‌شود. طرفداران این نوشابه‌ها به‌خصوص در میان ورزشکاران بیشتر دیده‌ می‌شوند؛ هم کسانی که خواهان یک ورزش معمولی‌اند و هم کسانی که ورزش را به‌طور جدی در باشگاه‌ها دنبال می‌کنند.

با این حال به عقیده متخصصان این نوشابه‌ها نه تنها انرژی کاذب برای فرد به‌دنبال دارند بلکه در درازمدت بدن فرد را برای استفاده بیشتر، به سمت اعتیاد مصرف روزانه می‌کشانند. این در حالی است که حتی مصرف‌کنندگان نوشابه‌های انرژی‌زا، بیشتر از افرادی که نوشابه‌های معمولی می‌خورند دچار اضافه وزن می‌شوند. همچنین افراد میانسال و سالمندانی که هر روز نوشابه انرژی زا مصرف می‌کنند ریسک ابتلا به دیابت نوع 2 در آنها افزایش می‌یابد.

اما به عقیده متخصصان تغذیه

یک تئوری آن است که بسیاری از افرادی که به‌طور روزانه نوشابه استفاده می‌کنند؛ حتی آنان که از نوشابه‌های انرژی‌زا می‌نوشند، در سایر زمینه‌ها نیز زندگی ناسالمی را دنبال می‌کنند به این معنا که مصرف روزانه نوشابه‌های گازدار معمولا همراه با مصرف انواع فست‌فود‌ها با چربی و انرژی فراوان یا استفاده از غذاهای رستورانی است که نتیجه نهایی این شیوه تغذیه دریافت بیشتر انرژی و چربی است که در پایان چاقی و دیابت را به همراه خواهد داشت. تئوری دیگر این است که نوشیدنی‌ها و غذاهای حاوی افزودنی‌های شیرین شده می‌تواند در کل اشتهای افراد را به‌سمت خوردن شیرینی در سایر اوقات برانگیخته و باعث افزایش استعداد ابتلا به دیابت شود.

دکتر محمد هاشمی، دبیر انجمن پیشگیری و درمان چاقی ایران در این‌باره به همشهری می‌گوید: نوشابه‌های وارداتی انرژی‌زا ترکیباتی دارند که در کوتاه‌مدت باعث افزایش انرژی می‌شوند و افراد به غلط از آن در انجام فعالیت‌های ورزشی و شرکت‌ در مهمانی‌ها به‌منظور افزایش سطح هشیاری استفاده می‌کنند. به گفته دکتر هاشمی البته برای یک مدت کوتاه این نوشیدنی‌ها تأمین‌کننده نیازهای فرد هستند ولی کلا مکانیزم اثر آنها به 2 شکل است؛ اول اینکه میزان زیاد انرژی این نوشابه‌ها به‌دلیل شکر و کربوهیدرات‌های موجود در آنهاست که همین مواد باعث بروز چاقی و عوارض مربوط به آن روی افراد مصرف‌کننده می‌شود و مچنین روی سیستم هورمونی شخص بی‌تأثیر نخواهد بود.

دبیر انجمن پیشگری و درمان چاقی ایران در ادامه اینطور توضیح می‌دهد: مواد دیگر این نوشیدنی‌ها از جمله‌ کافئین با اینکه سطح هشیاری فرد را بالا می‌برند ولی مضرات این ماده را هم در پی دارند از جمله اینکه ظـرف 2 سـاعـت پس از مصرف کافئین به هر شکل فـشار خون بالا رفته و تقریبا تا 3‌ساعت پایین نمی‌آید. همچنین هنگام مصرف کافئین انـرژی فراوانی به‌سمت مغز سرازیر می‌شود بنابراین احساس بیداری، طراوت و انرژی سرشار ایجاد خواهد شد. اما در کنار آن فرد احـساسات نـاخـوشایـنـدی را نـیـز تجربه خواهد کرد که شامل بی‌قراری، حساس بودن، بی‌خوابی، اضطراب و عصبی بودن است. علاوه بر اینها کافئین سـوء‌هـاضـمه و زخم‌معده را افزایش می‌دهد.

دکتر هاشمی به نکته دیگری نیز اشاره می‌کند و آن اعتیادآور بودن کافئین است، به‌طوری که نیاز روزانه بدن به مصرف این نوشیدنی‌ها بیشتر شده و به تبع آن عوارض مصرف نوشابه‌ها هم بیشتر خواهد شد.
اما نوشابه‌های انرژ‌ی‌زا، گازدار هم هستند و همین خاصیت‌ آنها مانع جذب کلسیم و پوکی استخوان خواهد شد ضمن اینکه به عقیده دکتر هاشمی تخریب سیستم دندانی و گوارشی و افزایش اشتها، پرخوری ثانویه و در نهایت افزایش بیش از حد چاقی از عوارض گازدار بودن این نوشابه‌هاست.

دبیر انجمن پیشگیری و درمان چاقی ایران تأکید می‌کند: متأسفانه ورزشکاران و حتی کسانی که قصد یک ورزش معمولی روزانه‌ را هم دارند، با خیال غلط افزایش انرژی به مصرف این نوشیدنی‌ها می‌پردازند در حالی که مصرف حتی کوتاه‌مدت آنها هم عوارض بلندمدت دارد و متابولیسم بدن را به‌طور جدی به خطر می‌اندازد.

نوشته شده در دو شنبه 16 خرداد 1390برچسب:,ساعت 1:19 توسط بابک| |

همشهری آنلاین:
یک بررسی جدید که نتایج آن در کنفرانس بین‌المللی سکته مغزی برگزارشده بوسیله انجمن سکته مغزی آمریکا اعلام شد نشان می‌دهد که نوشیدن نوشابه‌های گازدار رژیمی با 50 درصد با افزایش خطر سکته مغزی همراه است.

جای تعجب نیست که واکنش به چنین خبرهایی در میان افرادی که این نوشابه‌ها را می‌نوشند دفاعی و تحقیرآمیز یاشد، چرا که هر کسی پنج مرحله داغداری "کوبلر- راس" (Kubler-Ross)، از انکار و خشم تا کنارآمدن، افسردگی و پذیرش را از سر می‌گذرانند.

یکی از بلاگ‌های افراد تحت رژیم غذایی این لحن را به خوبی بازتاب می‌دهد: "حالا پلیس سلامت به ما می‌گوید که نمی‌توانیم کوکای رژیمی بنوشیم."

اگر تسلایی برای طرفداران نوشابه‌های گازدار رژیمی به شود یافت، این است که نتایج ارائه شده در این اجلاس- که بر اساس تجزیه و تحلیل مقدماتی از یک زیرگروه 2500 نفری از شرکت‌کنندگان در "بررسی منهتن شمالی" ‌(NOMAS) که هنوز ادامه دارد، به دست آمده است، هنوز قطعی به حساب نمی‌آید.

برای مثال هنوز نمی توان کدام جزء این نوشابه‌ها با سکته مغزی ارتباط دارند یا این که علت واقعی این افزایش سکته مغزی در میان افرادی که نوشابه‌های رژیمی مصرف می‌کردند، نوع سبک زندگی آنها بوده است.

اما در مجموع آیا نوشیدن نوشابه‌های گازدار رژیمی بی‌خطر است؟ یقینا نه، به خصوص هنگامی که منبع اصلی تامین مایعات فرد در طول روز باشد. با نوشیدن آنها شما مقادیر زیادی اسید فسفریک، رنگ‌های مصنوعی، طعم‌دهنده‌های مصنوعی و برخی از مواد شیمیایی مصنوعی که مغز شما را به احساس طعم شیرین وا می‌دارند، وارد بدن خود می‌کنید.

نوشابه گازدار رژیمی به عنوان جایگزینی برای نوشابه‌گاز دار معمولی عرضه می‌شود، اما این نوع نوشابه هم سالم نیست. شما تنها کالری ناشی از شکر را با مواد شیمیایی با ماهیت مورد تردید معاوضه می‌کنید.

توجه انحصاری به کاهش قند

گسترش نوشابه‌های گازدار رژیمی ما را به اشتباه کانونی رژیم غذایی نوع غربی می رساند. رویکرد غربی این است که واضح‌ترین خطرات را از یک عادات ناسالم برطرف کنند- در این مورد 12 قاشق چایخوری شکر به ازای هر قوطی آب گازدار مخلوط با اسیدها، رنگ‌ها و طعم‌دهنده‌های با منشا مشکوک حذف می‌کند- و ما می‌توانیم با انکار سایر خطرات به عادت‌مان ادامه دهیم.

مشکل زمینه‌ای این است که ما به قند معتادیم، نوشیدنی‌های بدون شیرین‌کننده امروزه بی‌بو و خاصیت به حساب می‌آیند. برای میلیون‌‌ها سال برای ما انسان‌ها کافی بود که جرعه‌ای آب بنوشیم. اما ظاهرا دیگر اینگونه نیست.

قند و شربت ذرت را کنار می‌گذاریم و به شیرین‌کننده مصنوعی آسپارتام روی می‌آوریم. در واقع برخی از پزشکان به افرادی که می‌خواهند رژیم بگیرند برای کاهش کالری دریافتی به افرادی که رژیم می‌گیرند، به جای توصیه به نوشیدن آب یا چای بدن کالری، نوشیدن نوشابه‌های گازدار رژیمی را توصیه می‌کنند.

این پدیده رژیم غذایی "میانبر" در میان برخی از افرادی که می‌خواهند گیاهخوار باشند هم مشاهده می‌شود. آنها هات‌داگ‌‌های "گیاهی" و سایر غذاهایی به ظاهر دارای گوشت که در واقع از سویایی ه شدت فرآوری‌شده و غذاهای گیاهی مملو از نمک، قند و چربی روی می‌آورند. این غذاها احتمالا از گوشتی که آنها می‌خواهند نخورند، ناسالم‌تر هستند.

بنابراین در مورد گوشت هم می‌توان گفت که ما به خوردن گوشت معتاد هستیم به طوری که غذایی که گوشت نداشته باشد را اشتهاآور نمی‌دانیم. برای آنکه گیاهخواری به درستی انجام دهید، باید بیاموزید که چگونه عدس، لوبیا، غلات و سایر اجزای اصلی رژیم غذای گیاهخواری را بپزید، و این کار برای بسیاری از افراد کار مشکلی است.

اعلام خطر

بررسی‌ها در مورد نوشابه‌های گازدار رژیم دچار خطا بوده است،‌ زیرا پژوهشگران یک حقیقت مهم را نادیده گرفته‌اند: افرادی که نوشابه گازدار می‌نوشند، به خاطر آن نیست می‌خواهند سالم بمانند، بلکه به این خاطر هست دچار یک عارضه پزشکی معین هستند. آنها یا اضافه وزن دارند یا مبتلا به دیابت هستند. بنابراین در معرض سکته مغزی، حمله قلبی و سرطان هستند،‌ جدا از اینکه چه نوشابه‌ای را ترجیح می‌دهند.

یکی از جنبه‌های تاثیرگذار طرح NOMAS این است که پژوهشگران می‌توانند وزن و سایر مشکلات سلامتی را کنترل کنند. به هر حال اجتناب‌ناپذیر است که NOMAS و بررسی‌های مشابه خطرات نوشیدن بیش از حد نوشابه‌های گازدار به طور کلی، چه نوشابه معمولی و چه نوشابه‌ رژیمی، را بازتاب می‌دهند.

جای شرمندگی است که امریکائیان نمی‌توانند سنت چای شیرین‌نشده آسیایی را که به طور فراگیر در فروشگاه‌ها و ماشین‌های خودکار عرضه می‌شود، کسب کنند. اما حتی در مورد چای سبز به غیر از این سالم نیز افزودن شکر و شیرین‌کننده‌های مصنوعی، نمونه دیگر از خراب کردن یک جایگزین سالم است.

حرف آخرا ینکه افرادی رژیم می‌گیرند، باید آن مراحل "کوبلر- راس" را از سر بگذرانند تا به پذیرش برسند: نوشابه رژیمی جایگزین سالمی نیست و هیچ نوشیدنی جای آب را نمی‌گیرد.


 

نوشته شده در دو شنبه 16 خرداد 1390برچسب:,ساعت 1:18 توسط بابک| |

 امروزه اکثر مردم به‌ویژه جوانان نوشابه گازدار می‌نوشند و احتمالا مصرف‌کنندگان همیشگی این نوع نوشیدنی‌ها نیز از اثرات زیان‌آور آن بر سلامتی مطلع هستند.

اما نظر به افزایش روز‌افزون مصرف نوشابه‌های گازدار و جایگزین شدن آنها به جای آب (سالم‌ترین نوشیدنی طبیعت)، لازم است که یک بار دیگر اثرات زیان‌آور این نوشیدنی‌های ناسالم برشمرده شود؛ بر همین اساس 5 دلیل برای قطع هرچه سریع‌تر نوشیدن نوشابه‌های گازدار ارائه می‌شود که به شرح ذیل است:

1-آنها حاوی مقادیر بسیار زیادی قند هستند.
این نوشیدنی حاوی مقدار زیادی قند است و کبد را وادار به تولید مقدار بسیار زیادی انسولین می‌کند که می‌تواند به خستگی قندی
(Sugar Crash) منجر شود. نوشابه‌های گازدار به‌ویژه مانع رشد کودکان می‌شود.
2-آنها آب بدن شما را به سرقت می‌برند. بدن برای پردازش قند بالای نوشابه‌های گازدار، مقدار زیادی از آب خود را به مصرف می‌رساند. شما برای جبران آب از دست رفته باید تقریبا 10لیوان آب در ازای مصرف هر یک لیوان نوشابه گازدار بنوشید.
3-آنها در حقیقت تشنگی شما را برطرف نمی‌کنند.
4-آنها بسیار اسیدی هستند.
5-آنها می‌توانند یک خودرو را زنگ‌زدایی کنند.
این موضوع صحت دارد. این آزمایش را انجام دهید. یک سکه قدیمی را شب داخل یک لیوان کوچک نوشابه گازدار قرار دهید. سپس صبح روز بعد آن را از داخل لیوان درآورید حالا شما یک سکه براق نو دارید. فقط تصور کنید که نوشابه گازدار همین عمل را با دستگاه گوارش و سایر قسمت‌های بدن شما انجام می‌دهد!

ایزاین آرتیکلز
ترجمه: اعظم محمودوند

نوشته شده در دو شنبه 16 خرداد 1390برچسب:,ساعت 1:17 توسط بابک| |

نوشته شده در دو شنبه 9 خرداد 1390برچسب:,ساعت 13:35 توسط بابک| |

يکي از بينندگان «تابناک» در مطلبي کوتاه، از حواشي سفرش به استان کردستان آورده است: در روزهاي تعطيلي، توفيق سفر خانوادگي به استان کردستان و شهرستان مريوان را يافتم و دو روز را در کنار درياچه زيبا و رؤيايي زريوار يا زريبار گذراندم. درياچه آب شيريني که به قولي بزرگترين چشمه دنياست و مردم با استفاده از هواي خوب و زيبايي‌هاي آن از ماهيگيري و قايقراني نيز بهره مي‌گيرند و مي‌توان گفت که يکي از زيباترين نقاط ايران است. البته اين درياچه، تنها چند سالي است که از غربت بيرون آمده و گرد و غبار دوران جنگ را از تن خود زدوده است و هم‌اكنون مسافران و مردم منطقه، استقبال خوبي از آن کرده‌اند و امکانات خوبي نيز در آن ايجاد شده که البته ناکافي است و جا دارد تسهيلات بسيار بيشتري، از جمله هتل و غيره در آن ايجاد كرد و نسبت به جذب گردشگران داخلي و خارجي تبليغ شود.



زيباتر از وجود اين بهشت‌واره در اين منطقه، اخلاق و رفتار مردم کردستان و به ويژه اهالي مريوان است که واقعا جاي تحسين دارد؛ نخست اين كه مردم با افراد غريبه و مسافر ان با روي باز و با محبت زياد برخورد مي‌کنند و در استفاده از امکانات نسبت به آنها اولويت قايل مي‌شوند و حتي آنها را به منزل خود دعوت مي‌کنند. يک مورد که براي صاحب اين قلم پيش آمد، موضوع صدور بيمه‌نامه بود که در روز تعطيل، مسئول نمايندگي بيمه با وجود آن‌که به خارج از شهر رفته بود، شماره تلفن همراهش را روي شيشه دفتر بيمه نوشته بود و به محض تماس، با خوشرويي آمد و با وجود انتظار براي وصل شدن برق، کار ما را راه انداخت؛ درود به اين نجابت و حس مسئوليت. يا مرد جواني در سنندج با ديدن ما که نياز به راهنمايي داشتيم، وقت گذاشت و بدون آن‌که وظيفه اي داشته باشد، ما را با ماشين خود همراهي نمود.


اينجانب تأکيد دارم اين ويژگي‌هاي اخلاقي به صورتي پررنگ نشان داده شود تا ذهنيت‌ها درباره آن منطقه واقعي‌تر شود. دوم آن كه بر خلاف برخي شهرهاي ديگر و حتي تهران، مردم در تميز نگهداشتن محيط خود و جلوگيري از ريخته شدن زباله در معابر به طور خودجوش اقدام مي‌کنند و من شاهد بودم که اگر زباله اي هم ريخته شده بود، ناشي از عملکرد مسافراني امثال حقير بود. سوم؛ از نزاع‌هاي خياباني و رفتار‌هاي خلاف شأن در معابر خبري نبود و به ويژه بانوان با نهايت امنيت در حال رفت و آمد بودند.


اگر قرار است شهري يا منطقه‌اي را به صفت اخلاق خوب شهروندي وصف کنيم، شايد شهر مريوان و منطقه کردستان، يکي از آنها باشد.


خالي از لطف نيست که توصيه کنم کساني که به کردستان سفر مي‌کنند، حتما در سنندج ديدار از پارک کوهستاني آبيدر و ميراث فرهنگي خانه کرد را فراموش نکنند.

نوشته شده در دو شنبه 9 خرداد 1390برچسب:,ساعت 1:13 توسط بابک| |

 

 

 

نوشته شده در دو شنبه 9 خرداد 1390برچسب:,ساعت 1:31 توسط بابک| |


Power By: LoxBlog.Com